Page 3 - 01-merged
P. 3

VEČERNJI LIST                         2/3
     PETAK, 11. 12. 2020.



 PROF. DR. SC. DRAGAN ČOVIĆ  ANKETA               BOGATSTVO ZNANJA

 REDOVITI ČLAN EUROPSKE AKADEMIJE ZNANOSTI I UMJETNOSTI  BRUCOŠI SU ZADOVOLJNI ONLINE   Brucoše dočekalo 100
     NASTAVOM, NADAJU SE SUSRETU U
     STUDENTSKIM KLUPAMA ŠTO PRIJE
 Neka sveučilišta i univerziteti                  izbornih kolegija, praksa,




 budu nova paradigma dizajniranja   Ines Zeko, studij    karijerno savjetovalište
       psihologije Filozofskog
       fakulteta
       Pri upisu sam stekla dobar
       dojam o fakultetu i veselila
       se početku, koji se, na naše
       iznenađenje, odvio online.
 boljeg bh. društva  Bilo je i straha koji smo dijelili   Gabrijela Arapović                                                                       ARHIVA
       jedni s drugima, iako nismo
       bili u fizičkom kontaktu. U
       dogovoru s profesorima, svaki
       kolegij održan je navrijeme i
       bez poteškoća. Profesori su                   “Novo normalno” odražava se na sve sfere
       dostupni, a dobili smo i men-               društvenoga života i rada, pa tako i obrazovanja.
       tore. Još se nismo svi upoznali,
       ali nadamo se uskoro.                       Sukladno tomu, ove godine Sveučilište u Mosta-
                                                   ru, s obzirom na pandemiju koronavirusa, mora-
                                                   lo se voditi preporukama Kriznog stožera i nasta-
 oj  osvrt  na  43.  obljetnicu   je povećanju njezine kvalitete kroz digitalizaciju i   vu prilagoditi epidemiološkim mjerama. Senat
 Dana Sveučilišta u Mostaru   Podižimo osobne standarde, osobno znanje i vještine kako   korištenje novih mogućnosti koje pružaju virtualne   Sveučilišta još u rujnu usvojio je kombinirani
 proizlazi iz činjenice kako   i online platforme. Sveučilišna televizija je pokre-  Leon Rajič, studij kroatistike   model nastave kao optimalni model u uvjetima
 sam i sam, prvo kao student   bismo kao pojedinci pridonijeli povećanju institucionalnih   nuta, a s radom je otpočela i sveučilišna tiskara...  i informacijskih znanosti   pandemije COVID-19. Iste modele primjenjuju
                               Filozofskog fakulteta
 redovitih, a potom posli-  standarda, u ovom slučaju našeg Sveučilišta u Mostaru  sveučilišta u BiH, Hrvatskoj, okruženju, ali i u
 Mjediplomskih i doktorskih   ako sam na početku istaknuo, uz poziv redovi-  Za studij sam se odlučio jer   Europi i svijetu.
 studija, već tri desetljeća ponosno dio sveučilišne   Ktog sveučilišnog profesora, obnašam i odgovorne   volim književnost i tehnologi-  U takvim uvjetima na Sveučilištu, zbog po-
                           ju, a Sveučilište u Mostaru iza-
 zajednice. Podjednako tako, duboko sam svjestan   političke dužnosti. S te strane na Sveučilište u Mo-  brao sam jer je međunarodno   djele studenata u skupine prema propisanim
 da obnašam i odgovorne političke dužnosti koje se   Puno je novih iskoraka, novih projekata na mojem   staru gledam kao jednu od osam javnih visokoš-  priznato i poznato po bogatom   mjerama, nastava u učionicama reducirana je su-
 neizravno odražavaju na kvalitetu rada i ustroja ove   kolskih ustanova u Bosni i Hercegovini. Tijekom   programu i izvrsnim profe-  kladno raspoloživom prostoru. Pri tome se stro-
                            sorima. Mostar je studentski
 jedine javne visokoškolske ustanove na hrvatskom   i našem Sveučilištu. Organizacijski raste iz dana u dan.   svog drugog mandata na poziciji hrvatskog člana   grad i to mi se sviđa. Nastava   go pazi da se u klasičnom obliku u prostorima
 jeziku.  Nezaustavljivo se razvija i uspješno pozicionira u BiH,   Predsjedništva BiH imao sam prigodu razgovarati   se ne odvija kako smo   ustrojbenih jedinica obvezno izvode praktične
 okružju i Europi   s predstavnicima Rektorskog zbora BiH i većinom   planirali, ali organiziramo se   vježbe i ispiti, koji su nužni za postizanje isho-
 znimno sam sretan što kao redoviti profesor Sveuči-  rektora javnih bh. sveučilišta i univerziteta. Kao   i nadamo se kako će se stvari   da učenja i kompetencija na nekim studijskim
                              vratiti u normalno stanje.
 Ilišta u Mostaru osobno mogu posvjedočiti činjenici   što smo tada zajednički iskazivali brigu za poziciju   programima.
 njegova stalnog rasta i razvoja kao i primjene najviših   i tretman javnih sveučilišta i univerziteta u BiH,
 europskih standarda u visokoškolskom obrazovanju.   Ulaganje u znanost i inovacije iznimno je važno kako bi   prije svega iz razloga veoma malih izdvajanja za   Nastava u pandemiji
 Provedeni proces međunarodnog akreditiranja, koji   znanost, tako i danas potvrđujem svoju zabrinutost   “Pandemija koronavirusa nije ugrozila izvo-
 je na zahtjev Sveučilišta, kao članica Europske udru-  napredovali gospodarstvo, društvo i država, a europska   tom činjenicom. Iako duboko svjesni da je razvoj   Petra Marušić,    đenje praktične nastave u laboratorijima, učioni-
 ge za osiguranje kvalitete u visokom obrazovanju  perspektiva i integracijski procesi kojima stremimo pred nas   jednog društva uvjetovan ulaganjima u visoko obra-  Medicinski fakultet  cama i radionicama, praktična nastava je ostala
 (ENQA), provela Agencija za znanost i obrazovanje   stavljaju ovo pitanje kao izazov na koji odgovor moramo   zovanje i znanost, pomaci u Bosni i Hercegovini na   Iako smo se zatekli u situaciji   iste kvalitete kao i ranije. Nastava koja nije prak-
 Republike Hrvatske, jamstvo su kvalitete i obrazov-  dati svi, i to veoma brzo i kvalitetno  tom polju su minorni i nedovoljni da bi omogućili   koja je promijenila mogućno-  tične prirode izvodi se online, i to u onoj mjeri u   nam pomoćnica rektora za studente.
 nog standarda koje Sveučilište pruža te potvrda nje-  rast obrazovanih pojedinaca, a samim time i rast   sti odvijanja nastave, sve teče   kojoj nije moguće nastavu izvoditi u klasičnom   U cilju potpore studentima Sveučilišta u Mo-
       jako dobro. Nastavni kadar
 gove uspješnosti. Činjenica da je u međunarodnom   države. Nažalost, Bosna i Hercegovina još je uvijek   čine stručni ljudi koji se trude   obliku”, objasnila je pomoćnica rektora za stu-  staru u planiranju i usmjeravanju karijere na razini
 postupku akreditiranja sudjelovalo više od dvadeset   daleko ispod europskog prosjeka izdvajanja za zna-  prenijeti znanje i uvijek su   dente dr. sc. Vesna Kazazić. Dodala je kako na   Sveučilišta formirano je Karijerno savjetovalište.
 akreditiranih stručnjaka iz više europskih zemalja   nost i obrazovanje. Ulaganje u znanost i inovacije   na raspolaganju. Ozračje na   mogućnost održavanja nastave u klasičnom obli-  “Jedan od načina rada Karijernog savjetovališta je
 ukazuje na ozbiljnost i značaj samog procesa, ali i   Obveza svih nas koji obnašamo političke dužnosti jest   iznimno je važno kako bi napredovali gospodarstvo,   fakultetu je ugodno i motivira   ku, osim već navedenih prostornih ograničenja,   i organiziranje i vođenje besplatnih interaktivnih
       nas da budemo bolji i pos-
 težnju menadžmenta Sveučilišta za njegovim po-  poduprijeti autonomiju sveučilišta i univerziteta, jer njihova   društvo i država, a europska perspektiva i integracij-  tanemo stručnjaci u oblasti   svakako utječu rješenja o samoizolaciji i zdrav-  Kazazić: U   radionica. U ovoj godini održane su online radioni-
 zicioniranjem na ljestvici prestižnih europskih sve-  ski procesi kojima stremimo pred nas stavljaju ovo   medicine i zdravstva. Osim   stvena stanja nastavnog osoblja, ali i studenata.   svrhu   ce pod nazivom “Uloga i razvoj mrežnog socijalnog
 učilišta.   autonomija preduvjet je modernog sveučilišta od kojeg   pitanje kao izazov na koji odgovor moramo dati svi,   teorije, velika se pozornost   “Nastavni proces i kontakti sa studentima u   unaprjeđenja   kapitala u traženju posla” na kojoj je sudjelovalo 35
       pridaje i praktičnim vježbama.
 društvo može imati koristi  i to veoma brzo i kvalitetno.  online okruženju postali su svakodnevica i daju   kvalitete online   studenata različitih studija Sveučilišta u Mostaru te
 eseli me činjenica da je Sveučilište u Mostaru vi-  dobre rezultate”, kazala je Kazazić. Nastava se   nastave   “Pisanje životopisa i motivacijskog pisma te pripre-
 Vsoko ocijenjeno i na reakreditaciji koju je provela   rugo važno pitanje koje želim istaknuti pita-  provodi korištenjem online platformi i alata u na-  provode se   ma za intervju za posao”. Zanimanje je nadmašilo
 Agencija za razvoj visokog obrazovanja i unaprje-  Dnje je autonomije sveučilišta i univerziteta. Ne   Katarina Vučić, studij   stavne svrhe, tako da studenti imaju mogućnost   radionice s   sva očekivanja i broj sudionika na objema radionica-
 đenje kvalitete. Od ukupno deset kriterija, sedam je   smijemo zatvarati oči pred činjenicom da više uni-  prehrambene tehnologije   ostvariti komunikaciju s nastavnim osobljem u   nastavnim   ma bio je 121”, izjavila je Kazazić. Osim toga, navodi
 potpuno ispunjeno, a samo tri znatno.   verziteta ima problem s nadležnom obrazovnom,   Agronomskog i prehrambeno-  realnom vremenu. Online nastava pruža i dodat-  osobljem, vodi   kako su održane i dvije radionice s maturantima o
                                tehnološkog fakulteta
 ali i zakonodavnom i izvršnom vlašću. Nerijetko   Od mnogo poznanika čula   ne mogućnosti kreiranja i dijeljenja nastavnih   se evidencija o   temi odabira studija i psihološkoj pripremi za studij,
 vatko od nas kao pojedinac iz svoje perspektive   se događa da se stupanj autonomije univerziteta   sam pozitivna iskustva, a od   materijala u različitim oblicima i formatima.   održanoj   na kojima je sudjelovalo više od 100 maturanata.
 Smože imati pogled na sadašnjost, no postignuti   ocjenjuje i analizira, a nekada nastoji i ograničiti,   prvoga dana studiranja znala   “Procesi se obogaćuju novim metodama i sadr-  nastavi, a neke   “U planu je formiranje centra za savjetovanje
 institucionalni rezultati mjerilo su i perspektiva iz   selektivnim uzimanjem u obzir pojedinih dijelo-  sam da sam donijela odličnu   žajima. U svrhu unaprjeđenja kvalitete online na-  ustrojbene   studenata koji će koordinirati i usmjeravati su-
                               odluku. Nastavni kadar
 koje se mora promatrati budućnost Sveučilišta. Re-  va kompleksnog pojma autonomije. Sveučilišta i   čine kvalitetni profesori s   stave redovito se provode radionice s nastavnim   jedinice provele   stavno pružanje podrške studentima u okviru aka-
 zultati su ti koji pružaju pogled i koji nas obvezuju   univerziteti moraju uživati svoja izvorna prava, a   dugogodišnjim iskustvom koji   osobljem, vodi se evidencija o održanoj nastavi,   su i anketna   demskoga, karijernoga, psihološkoga i osobnoga
 i potiču na stalnu promjenu i neumornu težnju   autonomija je conditio sine qua non. Stoga, obve-  stečeno znanje rado dijele sa   a neke ustrojbene jedinice provele su i anketna   savjetovanja i usmjeravanja te drugim potrebnim
 postizanja novih rezultata i dostizanja sve većih i   za svih nas koji obnašamo političke dužnosti jest   studentima i uvijek su dostup-  istraživanja o zadovoljstvu studenata online na-  istraživanja o   područjima podrške kako bi se osnažilo studente
                          ni za pomoć. Nastava se odvija
 većih standarda. Ono na što želim potaknuti sve   poduprijeti autonomiju sveučilišta i univerziteta   po kombiniranom modelu,   stavom. Anketa je pokazala da je većina stude-  zadovoljstvu   za uspješno studiranje i svladavanje akademskih
 nas jesu upravo standardi. Podižimo osobne stan-  jer njihova autonomija preduvjet je modernog sve-  što je, po mom mišljenju,   nata uglavnom zadovoljna kvalitetom izvođenja   studenata   obveza te ih se podučilo životnim i poslovnim vje-
 darde, osobno znanje i vještine kako bismo kao   učilišta od kojeg društvo može imati koristi.  najbolja opcija u ovoj situaciji s   online nastave”, kazala je Kazazić.   online   štinama”, navodi Kazazić.
                                     pandemijom.
 pojedinci pridonijeli povećanju institucionalnih    Sustavna ocjena kvalitete nastavnog procesa   nastavom.
 standarda, u ovom slučaju našeg Sveučilišta u   a kraju, osvrnut ću se i na odnos javnih sveučili-  na svim razinama (studijski program, ustrojbena   Anketa je   Praktična nastava
 Mostaru.   Nšta i univerziteta u Bosni i Hercegovini. Izvrsna   jedinica, Sveučilište) provest će se na kraju seme-  pokazala da je   Na Sveučilištu u Mostaru potpisano je 137 spora-
 i stalna suradnja rektora i Rektorskog zbora Bosne   stra kroz redovitu studentsku anketu o kvaliteti   većina   zuma s nastavnim bazama i drugim organizacijama.
 noštvo je uspješnih aktivnosti, na mojem i   i Hercegovine poruka je svima nama u politici da se   Kristian Bago, studij   nastavnog rada, gdje će svi studenti na Sveuči-  studenata   Razvijena je mreža nastavnih baza, odnosno orga-
       turizma na FPMOZ-u
 Mnašem Sveučilištu, o kojima bi se puno toga   može izvrsno surađivati i odlučivati konsenzusom,   lištu u Mostaru, dobrovoljno i anonimno, moći   uglavnom   nizacija s različitih područja djelatnosti.
 moglo kazati. Puno je novih iskoraka, novih   kako to oni i čine. Unatoč svim razlikama, rektori   S obzirom na to da moj   dati ocjenu rada svakog nastavnika na svakom   zadovoljna   “Povezujemo praksu, znanost i umjetnost. Pro-
       studij postoji samo u Opatiji,
 projekata. Organizacijski, Sveučilište raste   nas podsjećaju kako ima nade kada postoji želja.   Zagrebu i Mostaru, odlučio   kolegiju. “Čim se za to stvore epidemiološki uvje-  kvalitetom   gram nastavnih baza zapravo je otvaranje Sveu-
 iz dana u dan. Nezaustavljivo se razvija i   Na najbolji način pokazuju nam kako je mogu-  sam studirati u ovom gradu   ti, svi ćemo se vratiti u učionice”, poručila je po-  izvođenja   čilišta prema gospodarstvu kako bi se u sinergiji
 uspješno pozicionira u Bosni i Hercegovini,   će razviti i zdravu empatiju ako se teži i stremi   zbog toga što je najbliži mom   moćnica rektora za studente. Studentima je osi-  online nastave  razvijao transfer znanja, i to dvosmjerno. Time se
 okružju, ali i Europi. Optimalno i veoma   visokim ciljevima i europskim vrijednostima.  rodnom Imotskom. Zaposleni-  gurano stjecanje kompetencija kroz više od 100   poboljšava kvaliteta studiranja, omogućava se rea-
       ci fakulteta jako su ljubazni,
 brzo odgovorilo je na izazove pandemije   Koliko god nam to bilo teško shvatiti, jedi-  susretljivi i uvijek spremni po-  sveučilišnih izbornih kolegija, prema ključnim   lizacija studentske prakse uz mentorstvo djelatnika
 COVID–19, uskladivši nastavni proces   no zajedno, uz međusobno poštivanje, uvaža-  moći. Predavanja se odvijaju   kompetencijama za cjeloživotno učenje u skladu   ovih institucija te zajednički znanstveni i stručni
 novonastaloj situaciji, a istodobno bri-  vanje i razumijevanje, moramo činiti nove   kombinirano, što je u skladu s   s preporukama Vijeća Europe, prema riječima   projekti”, otkrila je pomoćnica rektora za studente
       epidemiološkim neprilikama.
 nući se za očuvanje zdravlja svih svojih   iskorake u društvu zbog svih generacija koje   Po mom mišljenju, ništa manje   Kazazić. Mogu birati izborne kolegije s drugih   dr. sc. Vesna Kazazić. Uz to, Sveučilište u Mostaru
 studenata, nastavnika i zaposlenika.   nam dolaze, ali i nas samih. Stoga, neka   kvalitetnija predavanja od   sastavnica, odnosno studijskih programa, čime   ima 46 posebno opremljenih učionica, radionica i
 Upravo u ovom razdoblju načinjeni   sveučilišta i  univerziteti  budu  nova   predavanja uživo. Bez obzira   bi se višak ECTS bodova evidentirao u dodatku   laboratorija za praktičnu nastavu, što predstavlja
       na sve, ipak se svi nadamo
 su značajni iskoraci. Potreba za re-  paradigma dizajniranja boljeg bosan-  skorom povratku na staro.  diplomi. Među ponuđenim izbornim kolegiji-  bogatstvo za praktično usavršavanje studenata ra-
 organiziranjem nastave pridonijela   skohercegovačkog društva.   •  ma su i kolegiji na engleskome jeziku, objašnjava   zličitih studija.        •
   1   2   3   4   5   6   7   8